Marguerite Sauvage
Illustrator / Bak 03
www.margueritesauvage.com
English
Türkçe
Old
I keep hope in future. Last time I discussed with my best friend, we said that we know each other for 17years, that's making us feel we're getting old because that 17 years seem to be quite near but they weren't and we do not realise that the time has passed. I do not feel old, I have no fear, maybe I'll change my mind, I don't know. I'm more afraid of suffering in life than getting old.
Family
A complicated history, keeping the hope to build a nice one. Maybe I will use my joker.
France
Wine, cooking, great landscape. Working with French people is not always easy. It often lacks something like quietness, objectivity and rationality, and this makes the creation context not quite optimal.
Beauty
So relative, I prefer "charm". Beauty is everywhere by the way.
Fashion
It's better to be before than after. It's a world I'm quite far from, even if my work is often called "fashion illustration". For me it's "illustration" and I'm simply a consumer or a spectator of fashion.
I do not want this world to be too much implied in my life because there's a very authoritarian aspect of fashion. I like it when it's a synonym of creation.
Fame
Fame is double faced and I think I like discretion, which is sometimes antagonistic because in illustration if you do not have fame you will not have work. I just hope some people love my work and are happy to see my images, I don't mind if they know my name except if they are wandering to call me for a job or a good project ! What about talent and what about commercial sense ?
Men
I'm in love with one and he loves me too and it's quite serious. Love is a great energy for creation, happy or not, each story and each new period in a couple’s life will transpire in drawing through the situations, the attitudes of the characters, the colors... More closely about men: I love drawing them. For example I'm very happy when I worked on men fashion pages. The men I draw are some kind of "pin up", sexy, and a little bit bad guys.
Music
I love going to good concerts very much. I listen to very eclectic things, transporting me in universes I get inspired in.
Internet
I think it changed the face of illustrating, and more widely the way of working in graphism and communication. For example I do not meet almost 70% of my clients face to face, there's a lot I don't even call and they don’t call me as well.
I think also internet exacerbated the "working in a hurry" process and the anguish of illustrator. Internet is the friend of the digitalisation of illustrating, which is the friend of the " can you modify this endlessly" process and make digital artists sometimes nostalgic of traditional drawing and painting. In the current life it's a wonderfull mean to discover the work of other artists, to get informed, to go travelling...
Future
If I think globally, my ecologist soul is quite sad, but for the rest the answer is at the begining of the first question.
Eski
Ben geleceğe umut besliyorum. Son olarak bu konuyu bir arkadaşımla tartıştığımızda, birbirimizi 17 senedir tanıdığımızdan bahsettik. Bu yaşlandığımızı hissettirdi çünkü o 17 sene çok yakın gibiydi ve biz zamanın nasıl geçtiğini anlamamıştık. Yaşlı hissetmiyorum. Korkmuyorum, bilmiyorum belki fikrimi değiştiririm. Yaşlanmaktan çok hayatta acı çekmekten korkuyorum.
Aile
Karışık bir geçmiş, ama iyi olanını kurmak için umudum var. Sanırım joker hakkımı kullanacağım.
Fransa
Şarap, yemek yapmak, güzel bir manzara. Fransızlarla çalışmak her zaman kolay olmuyor. Hep birşeyler eksik gibi; sessizlik, objektiflik ve mantık, ve bu durum da yaratım sürecini çok uygun kılmıyor.
Güzellik
Fazlasıyla göreceli. Ben "çekiciliği" tercih ederim. Bu arada, güzellik de her yerdedir.
Moda
Önce olmak sonra olmaktan iyidir. Bu çok uzak olduğum bir dünya, her ne kadar işim "moda illüstrasyonu" olarak kabul görse de. Bence sadece "illüstrasyon", ben de sadece modanın bir tüketicisi ve bir izleyicisiyim.
Bu dünyanın hayatıma çok fazla dahil olmasını da istemem çünkü modanın çok otoriter bir yanı var. Yaratımın eş anlamlısı olarak kullanıldığı zaman hoşuma gidiyor.
Şöhret
Şöhret ikiyüzlüdür ve ben dikkatle yaklaşırım ki bu bazen bir tezattır çünkü illüstrasyonda şöhret sahibi değilsen iş de yapamazsın. Sadece umuyorum ki bazı insanlar çalışmalarımı seviyor olsun ve yarattıklarımı görünce mutlu olsunlar. Adımı bilip bilmemeleri önemli değil, beni iş için ya da iyi bir proje için arasınlar yeter! Peki ya yetenek veya ticari anlayış?
Erkekler
Şu anda birine aşığım, o da beni seviyor ve oldukça ciddiyiz. Aşk yaratım için çok büyük bir enerji, mutlu olsa da olmasa da bir çiftin hayatındaki her hikaye ve her dönem çizimlere yansır. Durumlarla, kişilerin tavırlarıyla ya da renklerle... Erkeklere daha da yaklaşmak gerekirse: onları çizmeyi seviyorum. Örneğin, erkek moda sayfaları üzerinde çalışırken çok mutlu oluyorum. Çizdiğim erkekler bir anlamda "posterlik", seksi ve biraz kötü adamlar.
Müzik
İyi bir konsere gitmeyi çok seviyorum. Oldukça eklektik şeyler dinliyorum, beni ilham aldığım evrenlere taşıyorlar.
İnternet
Bence illüstrasyonu değiştirdi, daha da önemlisi grafik ve iletişim üzerinde yapılan çalışmaları değiştirdi. Örneğin, ben müşterilerimin 70%iyle yüzyüze görüşmüyorum, birçoğu beni aramıyor ben de onları aramıyorum.
Ayrıca internet bence "aceleyle çalışma" sürecini ve illüstratörün ıstırabını şiddetlendirdi. Internet illüstrasyonun dijitalleşmesinin dostudur ki bu da "bunu sonsuza dek yenileyebilir misin" sürecinin dostudur. Bu durum dijital çalışan sanatçıları bazen geleneksel çizim ve boyama nostaljisine taşır. Günümüz dünyasında ise diğer sanatçıların işlerini keşfetmek, bilgi edinmek ve seyahat etmek için bulunmaz bir kaynak.
Gelecek
Global açıdan düşündüğümde çevreci ruhum çok üzülüyor, ancak gerisi için cevabım ilk sorunun başında.